Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nasze rakiety i pytanie... :)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
spock



Dołączył: 09 Wrz 2004
Posty: 19

PostWysłany: Pią Wrz 10, 2004 2:16 pm    Temat postu: Nasze rakiety i pytanie... :) Odpowiedz z cytatem

Witam wszystkich jestem nowy na tym forum i chciałbym przedstawić kilka naszych rakiet i zadać kilka pytań.. Smile To jest jedna z naszych pierwszych rakiet wysokość ok 70cm. napęd stanowi jeden silnik klasy E. Była to rakieta testowa, chciliśmy sprawdzić czy można zrobić rakiete większą niż kilkanaście cm.



Poniżej rakieta ze zmienną średnicą wysokości 100cm. Napędzana silnikiem klasy E 40Ns. Jedna z najlepszych rakiet jakie udało nam się zrobić latała już kilka razy i jak na razie nie ma większych uszkodzeń.



Do tej rakiety mam właśnie pytanie. Została ona zaprojektowana w taki sposób aby środek parcia był położony jak najniżej. W tym przypadku miała na to wpływ także długość dolnej części rakiety z większą średnicą. Nasze obliczenia pokazały ze istnieje pewna optymalna dla tej rakiety długość dolnego odcinak z większą średnicą. Dalsze zmniejszenie tego odcinaka lub jego zwiększenie niekorzystnie wpływałoby na położenie środka parcia. Taka konstrukcja na pewno obniża środek parcia co w rezultacie pozwala zmniejszyć wagę rakiety, ale jak taka konstrukcja wpływa na opór? Czy wprowadzanie takiego zwężenia w rezultacie nie zwiększa oporu i nie działa na niekorzyść?

Poniżej przedstawiam zdjęcia zrobione w trakcie lotu tej rakiety Very HappyVery HappyVery Happy



A to nasz najnowszy produkt Very Happy rakieta dwu silnikowa MArian1.Very Happy Napędzana dwoma silnikami klasy E 40Ns każdy. niestety nie udało nam się odpalić silników jednocześnie co przedłużyło efektywny czas działania silników i niestety spadochron odpalił się za wcześnie gdy rakieta miała za dużą prędkość....hehe i się urwałSmile Pękła linka o wytrzymałości 20kg Smile To była duża zaskoczka Smile






A oto filmiki: Very Happy Very Happy niestety bez dźwięku..:/ ale dobre i to….
http://aragorn.pb.bialystok.pl/~mosdorf/spock/avi1.AVI
http://aragorn.pb.bialystok.pl/~mosdorf/spock/avi2.AVI

Thanks to Łukasz, Krzysiek, Karol Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią Wrz 10, 2004 5:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Do tej rakiety mam właśnie pytanie. Została ona zaprojektowana w taki sposób aby środek parcia był położony jak najniżej. W tym przypadku miała na to wpływ także długość dolnej części rakiety z większą średnicą. Nasze obliczenia pokazały ze istnieje pewna optymalna dla tej rakiety długość dolnego odcinak z większą średnicą. Dalsze zmniejszenie tego odcinaka lub jego zwiększenie niekorzystnie wpływałoby na położenie środka parcia. Taka konstrukcja na pewno obniża środek parcia co w rezultacie pozwala zmniejszyć wagę rakiety, ale jak taka konstrukcja wpływa na opór? Czy wprowadzanie takiego zwężenia w rezultacie nie zwiększa oporu i nie działa na niekorzyść?

Witam i gratuluję. Co za szczęście, że nie pytacie co to karmelka. Razz
W odpowiedzi na Wasze pytanie powiem tyle: opór dla rozszerzonej dolnej części będzie większy, niż np. po zwiększeniu powierzchni usterzenia. Gdy zwiększycie powierzchnię stateczników, opór wzrośnie tylko minimalnie, bo przy założeniu tej samej rozpiętości i skosu, opór na krawędzi natarcia będzie taki sam, wzrosną tylko opory opływu. A to już minimalna wartość (przy dobrym wykończeniu stateczników i założeniu laminarnego przepływu). Ale na Waszym miejscu to zostawił bym ten problem. Rakietka wygląda super Very Happy . Opór możecie też zmniejszyć, przez pozbycie się tej "rozszerzanej" głowicy, ale uwaga jak wyżej Laughing Generalnie gratuluję niezłych silników, starannie zrobionych i wykończonych rakiet.
A teraz kolej na moje pytania:
1) silnik to karmelka 60/40 ?
2) silniki o spalaniu czołowym?
3) jaki system wyrzucania spadochronu?
4) może coś więcej o konstrukcji rakiet i silników (jeśli to nie tajemnica)
POZDRAWIAM
Jaskiniowiec
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
spock



Dołączył: 09 Wrz 2004
Posty: 19

PostWysłany: Pią Wrz 10, 2004 5:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Głowica jest rozszerzona, ponieważ gdzieś trzeba umieścić obciążenie i żeby spadochron miał wolną drogę do wyjścia Very Happy... a poza tym to czubek był zamawiany i raczej nie mogliśmy zmienić jego średnicy (5 cm) Smile

Korpus rakiety został wykonany poprzez nawijanie brystolu (2 warstwy)na rurę PCV (Utwardzany klejem polimerowym rozcieńczonym denaturatem <- uzyskujemy dzięki temu całkiem twardą i wytrzymałą konstrukcje)

Silniki zamawiane z EMI, a wiec spadochron wyrzucany jest przez ładunek... ale opracowujemy wyrzucanie spadochronu za pomocą układów elektronicznych, ponieważ czas opóźnienia w silnikach firmowych jest zbyt mały. Przez to rakieta MArian straciła spadochron...;(

Lotki wykonane z balsy. Niestety w rakiecie ze zwężeniem mimo optymalnego kształtu (środek parcia idzie DUZO na dół) są one podatne na uszkodzenia właśnie ze względu na to ze wystają poza obrys korpusu. W MArianie lotki okazały się bardziej wytrzymałe Smile

Środek parcia liczymy komputerowo, samodzielnie napisanym programem... czyli rakieta może mieć dowolny kształt i mamy możliwość wybrania rozwiązania najlepszego Smile .

I to by było na tyle... Smile

Pozdrowienia Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
wojtek



Dołączył: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWysłany: Pią Wrz 10, 2004 7:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzięki za dobre zdjęcia pięknych rakiet !
Nareszcie coś dla oczu a nie w kółko wałkowanie tematów dawno opisanych.
Po prostu ostatnio brakowało na forum "prawdziwej rakiety"
Dziekuję też za prawidłową ortografię postu - to się po prostu świetnie czyta (nie trzeba łamać głowy czy tekst jest po polsku czy w innym języku Smile
Tak trzymać !!!
Pozdrawiam i życzę dalszych udanych lotów.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP