Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Silnik na dopalaczu N2O
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MICHAŁ



Dołączył: 22 Lip 2003
Posty: 283
Skąd: Centralna Polska

PostWysłany: Sro Kwi 07, 2004 12:02 am    Temat postu: Silnik na dopalaczu N2O Odpowiedz z cytatem

To samo mowi za siebie Wink


http://www.jeanty.net/Rockets/rockets%20and%20rocketry.htm#Motors

_________________
WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe

WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Adres AIM
Gość






PostWysłany: Czw Kwi 08, 2004 12:36 pm    Temat postu: Re: Silnik na dopalaczu N2O Odpowiedz z cytatem

MICHAŁ, super ale dotleniacz czego?
Paliwa.
A może za mało utleniacza w tym silniku.
Pozdr.
Powrót do góry
dyziek



Dołączył: 05 Sty 2004
Posty: 8
Skąd: warszawa/ursynów

PostWysłany: Czw Kwi 08, 2004 7:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jak ktos chce zrobic taki silnik to tutaj mozna kupic takie naboje Very Happy

http://www.barman-polski.com.pl/catalog/product_info.php?cPath=26_28&products_id=118



pozdro!!!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Kwi 08, 2004 8:47 pm    Temat postu: Silniki hybrydowe Odpowiedz z cytatem

dyziek napisał:
jak ktos chce zrobic taki silnik to tutaj mozna kupic takie naboje Very Happy
http://www.barman-polski.com.pl/catalog/product_info.php?cPath=26_28&products_id=118


Witam

Panie Dyziek - dla mnie to prawdziwa sensacja.
Zawsze intrygował mnie ten temat. Problem stanowił brak "źródła" gazu.
A tu taka wiadomość Exclamation

Bardzo pięknie o tych silnikach napisał kiedyś Eltopsji.
http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?p=15882#15882
Niestety, temat wtedy nie chwycił.
Mając naboje napełnione N2O - za 1,50 zł. warto ten temat reanimować.

Budowa i zasada działania:


Test statyczny


Film ze startu rakiety z silnikiem hybrydowym

http://qwksite.com/rlmac/rene/microhybrid/mh1stflt.avi

Parametry przykładowego silnika hybrydowego

Średnica: 29mm
Długość 457mm
Średni ciąg 68.5 N
Ciąg maksymalny 153.5 N
ISP: 167.3 sec.
Cas trwania ciągu: 2.57 sec.
Masa silnika bez paliwa: 207.5 g
Weight (Loaded w/o N2O): 251.5 g
Masa startowa silnika : 352.7 g
Masa gazu N2O przy ciśnieniu (750 PSI): 101.2 g
Objętość zbiorniczka gazu 135.8cc

Charakterystyka pracy silnika:


Schemat budowy silnika hybrydowego z zastosowaniem naboi z N2O, o których wspominał dyziek


Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw Kwi 08, 2004 9:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Obawiam się, że te naboje są ciut za małe. Służą do robienia bitej śmietany w syfonie (za naciśnięciem rączki...sszzzz i mamy bitą śmietanę).
Jednak N2O jest tam sprężony a do celów silników hybrydowych powinien być raczej skroplony (to wymaga 54 atmosfer przy 20 stopniach).
Chyba można N20 kupić w tzw. spayu (od razu z zaworkiem)....ale raczej jako odczynnik chemiczny. Poszukam, dam znać jak znajdę.

No i koniecznie chciałbym zobaczyć, czy paliwem może być salami. Oglądałem film ze startu silnika z salami jako paliwem...Smile
Ciekawe jak zadzaiłałby ser roquefort Shocked Rolling Eyes

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Desperado_



Dołączył: 26 Mar 2004
Posty: 9

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2004 8:04 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PINOT napisał:
Obawiam się, że te naboje są ciut za małe. [...]
Jednak N2O jest tam sprężony a do celów silników hybrydowych powinien być raczej skroplony (to wymaga 54 atmosfer przy 20 stopniach).


A mi sie nasuwa inna jeszcze mysl - zeby taki utleniacz chcial wlatywac do komory spalania, to jego cisnienie musi byc wyzsze niz to w komorze (i to sporo). Przy N2O sprezonym do kilkudziesieciu atm. lub skroplonym przy 54 atm. nie stanowi to problemu, ale inne utleniacze wymagalyby podobnego sprezenia w zbiorniku. Druga sprawa, to koniecznosc pobierania utleniacze znad powierzchni cieczy (z gory). Ujecie z dna zbiornika moze spowodowac niestabilna prace - po prostu do cisnienia od poduszki gazowej doda sie mocno zmienne (od przyspieszen) cisnienie slupa cieczy. Chociaz przy cisnieniach rzedu 50 ata moze to nie miec znaczenia.

D.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2004 11:56 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hallo,
Temat silnikow hybrydowych jest bardzo ciekawy ale na zachodzie ( w Niemczech) nie ma zbyt wielu zwolennikow. Nasuwa sie pytanie, dlaczego?
1. Sa stosunkowo drogie
Tanie zestawy( zaprezentowany przez Ksarda kosztuje 10Euro) sklada sie tylko z surowych materialow- tak wiec potrzebna tokarka.
2. Klopotliwe w obsludze ( przynajmnie dla mniej zaawansowanych)
3. Klopoty ze zdobyciem gazu N2O - scisla kontrola ze wzgledu naduzyc przez narkomanow.
4. O wiele gorsze osiagi w porownaniu z silnikami tradycyjnymi, na paliwo stale.
5. Rakieta wymaga elektronicznego ukladu do wyrzucania spadochronu ze wzgledu na brak ladunku miotajacego.

Oczywiscie silniki te maja rowniez swoje zalety, a mianowicie:
1. Sa o wiele bespieczniejsze od silnikow na paliwo stale
2. Nie podlegaja atestacji BAM - ( w Niemczech)
3. Dla zainteresowanych z pewnoscia wyzwanie technichne ktore odgrywa w naszym Hobby duza role.
4. Sa bardzo widowiskowe ( slyszalem ale jeszcze nie widzialem)

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2004 5:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Raz w roku ( w tym roku 28.03.04), w miejscowosci Oerlinghausen bylo zorganizowane spotkanie dla wszystkich,
ktorzy sie interesuja tematami z dziedziny podboju kosmosu. Jest to bardzo ciekawe spotkanie na ktorym
mozna poznac wielu ciekawych ludzi. Oczywiscie tematow jest wiele np. rozwoj techniki satelitarnej, planowane loty na Marsa,
projekt ROSETA itd.
Jednym z tematow tego spotkania byl rowniez rozwoj silnikow hybrydowych.
Dla wszystkich ktorzy chca sobie zobaczyc filmy z prob na hamowni moge polecic nastepujacy adres:
http://www.raumforschung.org/include.php?path=start.php
Filmy te mozna sobie zobaczyc po uprzednim zarejestrowaniu sie - zapraszam!
Dysza w tym silniku jest wykonana z grafitu i po 30s pracy nie nastapilo rzadne zwiekszenie jej srednicy.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomek D.



Dołączył: 07 Wrz 2003
Posty: 98
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2004 8:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Desperado_ napisał:

A mi sie nasuwa inna jeszcze mysl - zeby taki utleniacz chcial wlatywac do komory spalania, to jego cisnienie musi byc wyzsze niz to w komorze (i to sporo).

Ten problem można rozwiązać, jednocześnie dość istotnie podnosząc ISP.
Wystarczy zbiorniczek z podtlenkiem umieścić tak aby byl on owiewany przez gorące spaliny, spowoduje to że podniesie się w nim ciśnienie. Przy 188*C nastąpi egzotermiczny rozkład na tlen i azot co zpowoduje jeszcze większe podniesienie ciśnienia. Problem może jedynie stanowić wytrzymałośc zbiorniczka. Przy przekroczeniu 188*C może nastąpić wybuch jeśli nie będzie on odpowiednio mocny.

_________________
Pozdrawiam Tomek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomek D.



Dołączył: 07 Wrz 2003
Posty: 98
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2004 9:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak by to mogło wyglądać mniej więcej:

_________________
Pozdrawiam Tomek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
MICHAŁ



Dołączył: 22 Lip 2003
Posty: 283
Skąd: Centralna Polska

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2004 10:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

komu bedzie sie chciało o robic a moim zdaniem kiepskawy pomysł bo cisnienie wylatujace z naboju powino prosto trafiac do dyszy a nie jakies zakrecona droge pokonac
_________________
WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe

WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Adres AIM
Desperado_



Dołączył: 26 Mar 2004
Posty: 9

PostWysłany: Pią Kwi 09, 2004 10:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tomek D. napisał:

Wystarczy zbiorniczek z podtlenkiem umieścić tak aby byl on owiewany przez gorące spaliny, [...]
Problem może jedynie stanowić wytrzymałośc zbiorniczka. Przy przekroczeniu 188*C może nastąpić wybuch jeśli nie będzie on odpowiednio mocny.


Mysle, ze to nie zadziala tak jak to sobie wyobrazasz. Nie mam mozliwosci, zeby to dokladnie liczyc, ale uklad wyglada nastepujaco: zbiornik w strumieniu spalin to wymiennik ciepla. Ma odbierac cieplo od spalin i podgrzewac plynna zawartosc, doprowadzajac ja do wrzenia i podnoszac cisnienie. Zeby odparowywac utleniacz w takim tempie, jakiego wymaga dzialajacy silnik wymiennik musi rozwinac odpowiednia moc cieplna. Przyjalem dane jak kilka postow wyzej (m=100g, t=2.5s), a cieplo parowania zalozylem na 200 kJ/kg (nie znam rzeczywistego, ale znane mi gazy maja mniej wiecej tyle). Z tego wychodzi moc naszego wymiennika pi razy dzwi 8 kW. Nie chce mi sie wierzyc, zeby gruboscienny zbiornik o malej powierzchni scian mogl przeniesc taka moc, nawet przy gradientach temperatur jakie moga wystapic w silniku.
Osobna sprawa, ze taka konstrukcja odbiera nam jakiekolwiek mozliwosci kontroli. Nie ma mowy o zadnych zaworach bezpieczenstwa na zbiorniczku, o regulacji szybkosci wyplywu utleniacza czy chocby o zaworku odcinajacym. Poza tym stal w wysokich temperaturach szybko traci wytrzymalosc. W wysokich temperaturach trzeba uzywac specjalnych stali stopowych, dostep do takich materialow moze byc ciut problematyczny.

D.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomek D.



Dołączył: 07 Wrz 2003
Posty: 98
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Sob Kwi 10, 2004 11:13 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Zrobiłem trochę obliczeń dla N2O i wychodzi z nich że zawiera 36% aktywnego tlenu (o 2% więcej niż NH4NO3) z 2 moli powstają 3 mole produktów rozkładu, wszystkie produkty rozkładu są gazowe a rozkład jest egzotermiczny (niestety nie wiem jak bardzo).
Czyli z teoretycznego punktu widzenia osiągi na tym utleniaczu powinne być nawet lepsze niż na nadchloranie amonu. Tymczasem z danych praktycznych które zamieścił Ksard wynika że są one takie jak dla karmelka (ISP=167). Moim zdanie cały problem polega na tym że ciąg silnika jest między innymi zależny od prędkości z jaką wylatują gazy, a która jest proporcjonalna do panującego w silniku ciśnienia. W przypadku rozwiązań w których pojemnik nie jest jest ogrzewany, maksymlne ciśnienie w silniku może być conajwyżej równe tamu jakie panuje w pojemniku z N2O. Ponadto pojemnik z którego szybko uchodzi gaz się oziębia dodatkowo zmniejszając i tak już niskie ciśnienie. Powoduje to znaczny spadek ISP które moim skromnym zdaniem powinno przy tak dobrym utleniaczu wynosić grubo ponad 200.
Desperado - w swoich obliczeniach nie uwzględniłeś że rozkład N2O jest egzotermiczny, być może wystarczy zapoczątkować rozkład a dalej nastąpi on samoistnie w skutek zwiększającego się ciśnienia (z 2 moli powstają 3) i temperatury.
Ewentualnie żeby sprawdzić czy to prawda można zrobić prosty test: 2 identyczne silniki zbadać na hamowni. w pierwszym z nich nabój z N2O dać przed startem do zamzażarki, w drugim do gorącej wody. Następnie porównać wyniki ISP zmierzone na hamowni.

_________________
Pozdrawiam Tomek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
dyziek



Dołączył: 05 Sty 2004
Posty: 8
Skąd: warszawa/ursynów

PostWysłany: Sob Kwi 10, 2004 9:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!!!

czy moze ktos wie jakie cisnienie moze byc w takim zbiorniczku z N2O???
i jak mozna zrobic zawór z regulacja do takiego pojemniczka??
moze ktos wie gdzie kupic takie zaworki??
(sorry za takie pytania ale nigdzie nie znalazlem odpowiedzi na nie:P)


Pozdrawiam!!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
MICHAŁ



Dołączył: 22 Lip 2003
Posty: 283
Skąd: Centralna Polska

PostWysłany: Sob Kwi 10, 2004 10:10 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

hehehe gdzie kupic dobre szukałes wszedzie patrz wyzej jest link podany cały temat czytaj, co do cisnienia to nrazie chyba nikt nie wie a do zawroków tez narazie nie.
_________________
WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe

WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Adres AIM
dyziek



Dołączył: 05 Sty 2004
Posty: 8
Skąd: warszawa/ursynów

PostWysłany: Sob Kwi 10, 2004 10:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!!!

jesli chodzi o kupno... to chodzilo mi tylko o zaworki:)
tamtego linka o nabojach sam podalem wiec chyba to by bylo lekko debilne gdybym sie pytal gdzie mozna je kupic...
Ps: zawsze czytam caly temat:)

Pozdrawiam!!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
MICHAŁ



Dołączył: 22 Lip 2003
Posty: 283
Skąd: Centralna Polska

PostWysłany: Sob Kwi 10, 2004 10:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

sorrki ze wsiadłęm ale nie patryłem kto to czytał poprostu znam temty na pamiec nie wiem jak ja to robie :]
_________________
WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe

WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Adres AIM
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sob Kwi 10, 2004 10:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hallo,
Do malych silniczkow hybrydowych nie stosuje sie zaworow do regulacji cisnienia, bo i po co. Czas pracy takiego silnika wynosi ok. 1,5 s .
Moze chodzi ci wiecej o to, jak uruchomic ten silnik?
Jezeli tak to moge ci to opisac , gdyz przed 3-ma miesiacami robilem identyczny silnik ( MICRO - HYBRYD) jednemu chlopaczkowi.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
MICHAŁ



Dołączył: 22 Lip 2003
Posty: 283
Skąd: Centralna Polska

PostWysłany: Sob Kwi 10, 2004 11:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Opisz ale robiłes na tych naboja do N2O czy na osobnym zbiorniczku?
_________________
WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe

WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Adres AIM
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sob Kwi 10, 2004 11:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na nabojach N2O. A silnik byl ten sam co pokazal Ksard - ( The Micro Hybrid)
Identyczny!
Oczywiscie moge skombinowac dokladne rysunki poszczegolnych czesci ( te co mialem oddalem ) oraz opisac jak to wyglada z tym zaworem, ale!!!!!!!!!!
Chce go ktos zbudowac czy tylko zaspokoic swoja ciekawosc gdyz w/g mnie to mamy chyba ok. 75% teoretykow a 25 % praktykow ( a moze jeszcze mniej? )

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP