Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U篡tkownicyU篡tkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼i   ZalogujZaloguj 

SILNIKI HYBRYDOWE
Id do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
dziadek kermit



Do陰czy: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Sk康: z okolicy "畝bido趾a"

PostWys豉ny: Sob Sie 09, 2003 10:28 am    Temat postu: Re: Co軼ie si uparli?? Odpowiedz z cytatem

Zgadzam si w ca貫j rozci庵這軼i Very Happy Exclamation Exclamation Exclamation
pirotechmaan napisa:
Ale i tak zrobi SR Hybrydowy to kilka miesi璚y pracy.


Pozdr. A

Co do NO2 to chyba masz racj. Mo瞠 Lakrymator by si wypowiedzia, bo zdaje si, 瞠 ma bezpo鈔edni dost瘼 do literatury Exclamation vide "Kal璠arz Chemiczny"
Co do NM nie wypowiadam si bo nie znam jego Exclamation

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uwa瘸m, 瞠 Kartagina powinna by zburzona!"
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
ARKO



Do陰czy: 17 Mar 2012
Posty: 249
Sk康: Radom

PostWys豉ny: Sob Lut 25, 2017 3:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

pirotechmaan napisa:
Pr璠zej ja swojego psa ( wa篡 6 kg ) wystrzel w swojej rakiecie i bezpiecznie sprowadz na spadochronie ni Wy zrobicie hybrydowy SR Wink .


Fajnie si czyta stare w徠ki Shocked . P馧 roku temu us造sza貫m ciekawe powiedzenie. Zanim co powiesz/napiszesz, nawi捫 kontakt z rozumem i tego tu autorowi zabrak這 :]

Autora t逝maczy troch czas czyli rok 2003. Mo積a by這 zajrze do ksi捫ek o N2O ale zaj窸oby to sporo czasu a ksi捫ek z netu jeszcze nie by這. Dzi wystarczy jeden klik i mamy

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tlenek_diazotu

Najwa積iejsze info to punkt krytyczny i temp. wrzenia.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Punkt_krytyczny_220px.png

Dla N2O odpowiada jemu temperatura krytyczna zbli穎na jest do temp. pokojowej, 豉two wi璚 jego skropli. Do tego mamy te spore ci郾ienie krytyczne bo a 7,2 MPa (ok. 72 atm). St康 taka wyj徠kowo嗆 N2O do cel闚 rakietowych. Jest utleniaczem, 豉two jego skropli.

Ma on inn ogromn zalet. Ci郾ienie w silniku nigdy nie wzro郾ie powy瞠j ci郾ienia N2O w zasobniku (w necie znalaz貫m info p= ok. 5 MPa), bo je郵i wzro郾ie, to zahamuje ono dop造w N2O z zasobnika. Wygasi to palenie i spowoduje spadek ci郾ienia. Mamy tu mechanizm samoregulacji wg sprz篹enia zwrotnego ujemnego.

Kiedy wspomnia貫m, 瞠 nie wierz w lot na 10 km ale dotyczy這 to klasycznego silnika na paliwo sta貫. I nadal nie wierz bo silnik bardzo trudno zrobi, o wiele trudniej ni silnik hybrydowy. W Polce chyba zatrzymano si na kilku km ale te kilkana軼ie km na hybrydzie powala. Osobi軼ie wol loty na mak. 500 m, wolno i majestatycznie.

Nie s康z aby na tym hobby da這 si zarobi. To w御ki rynek. By mo瞠 jaki spory silnik klasyczny czy hybryda jako element marketingu .... i ................ pewno o to w tym chodzi.

Jak widz dalej w necie, wiedza, 瞠 hybryda to nie MW podpadaj帷a pod koncesj, jest od dawna.

Co do silnik闚 klasycznych (na paliwo sta貫), nikt konkurencji nie zrobi IPO. Silniki rakietowe na paliwo sta貫 maj biegle opanowane a ich hamownia w mojej miejscowo軼i dzia豉 od bardzo dawna.

Co ja bym zaproponowa. Hybryda mieszana, tak aby omin望 koncesj. W璕ielki do trybularzy maj w sobie kilka % KNO3 i nie s MW cho gdyby zechcie to by by造. Dorzuci wi璚 np. do parafiny (inny reduktor) kilka % AP(KP czy inny utleniacz), tyle aby mix z wielkim trudem si pali na wolnym powietrzu. Nadal utrzymamy rol N2O jako regulatora ci郾ienia ale zmniejszymy jego ilo嗆. W testach nale篡 ustali ilo嗆 AP ale s康z, 瞠 do 10 % jego wejdzie. A mo瞠 wcisn望 do parafiny AA np. 50 % (nie s康z aby to cudo uda這 si zdetonowa). Ooooooo, ten pomys si mi podoba. Mogliby鄉y silnie ograniczy ilo嗆 N2O ale utrzyma jego rol jako bezpiecznika dla maksymalnego ci郾ienia.

Pewno napisa豚ym to na forum rakietowym ale s這wo harcerza. Dwa razy pr鏏owa貫m si kiedy zarejestrowa i kicha :].
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Kacper



Do陰czy: 17 Maj 2003
Posty: 176
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Pon Lut 27, 2017 8:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hehe Very Happy Pami皻am jak czyta貫m ten temat w 2003r jak trafi貫m na forum. Sporo si zmieni這 od tego czasu. Co prawda d逝go hybrydy by造 owiane u nas tajemnic i kr捫y造 tylko spekulacje ale w ko鎍u KSARD wzi掖 si do roboty, przetestowa z sukcesem pierwszy silnik i pokaza, 瞠 si da to zrobi w naszych modelarskich warunkach (chyba nawet bez u篡cia tokarki). No a potem to ju si potoczy這 z g鏎ki. Smile Mimo, 瞠 silniki na paliwo sta貫 si do嗆 mocno rozwin窸y i mieli鄉y opracowane powtarzalne silniki na przesz這 4kg paliwa to ich nielegalno嗆 i brak perspektyw na zmiany w prawie o kt鏎e si starali鄉y skupi造 nasz uwag na hybrydach. Mimo, 瞠 hybrydy ust瘼uj sta這paliwowc impulsem w豉軼iwym i g瘰to軼i 豉dowania to i tak patrz帷 z perspektywy czasy jestem zadziwiony osi庵ami. Teraz udaje si uzyska impulsy przesz這 205s a doskona這嗆 konstrukcyjna silnik闚 przekracza ju 0,5 co pozwala na prawd poszale. W mi璠zy czasie mocno rozwin窸o si zaplecze techniczne i materia這we i w ko鎍u wykonanie ju nie stanowi problemu (za to towarem deficytowym sta si czas Sad )
Pomys z mikro hybrydami na zbiorniczki do bitej 鄉ietany te uda這 si zrealizowa. Smile

My郵, 瞠 za par lat b璠ziemy mogli tak porozmawia o silnikach na paliwo ciek貫 Wink
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email Odwied stron autora
ARKO



Do陰czy: 17 Mar 2012
Posty: 249
Sk康: Radom

PostWys豉ny: Wto Mar 07, 2017 7:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kacper napisa:
....My郵, 瞠 za par lat b璠ziemy mogli tak porozmawia o silnikach na paliwo ciek貫 Wink


Nie 瘸l Wam kilku lat Question

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BSW4-0076-0002/c/Surmacz_projekt_PIL_198_2009.pdf

Zgodnie z wynikami przeprowadzonych oblicze, zastosowanie przet豉czaj帷ego systemu zasilania pozwoli na zmniejszenie masy pierwszego stopnia rakiety o 36% (masy konstrukcji o 55%), w stosunku do konfiguracji z wykorzystaniem systemu nadci郾ieniowego. Masa ca貫j rakiety jest mniejsza o 24%.

Reasumuj帷. Zrobi pewno da si, tylko b璠zie to krok do ty逝 a turbopomp "nie ugryziecie" i pewno o tym te wiecie (nawet si zrymowa這).

Mo瞠 uda si mi zrobi kilka prostych pr鏏 bo co mnie ten temat hybryd lekko zasysa ale tylko lekko :]
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Hack



Do陰czy: 15 Cze 2006
Posty: 333

PostWys豉ny: Pi Mar 24, 2017 10:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jak kiedy pisa貫m, ciekawy temat, mechanicznie prostszy to silniki PDE :
https://engineering.purdue.edu/AAE/academics/undergraduate/propulsion/images/UndergradSummaryImages/POSProp2
Tu dob鏎 paliw, utleniaczy jest kluczowy i daje pole do popisu.

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
ARKO



Do陰czy: 17 Mar 2012
Posty: 249
Sk康: Radom

PostWys豉ny: Wto Lis 28, 2017 10:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jak widz hybrydy maj sporo zalet a g堯wnie jedn. Prosty silnik, w kt鏎ym mo積a 豉two regulowa ci庵. Ryzyko rozerwania silnika jest nie wielkie.

https://www.youtube.com/watch?v=NhA22Sl9Pcg

W tej rakiecie ILR-33 "Bursztyn, utleniaczem jest nadtlenek wodoru.

Moja prywatna ocena : 3 gwiazdki w skali 1 - 6. Nie ma w tym tego "czego" co by jednak powali這 na kolana. Tym bardziej, 瞠 za rakieta "stoi" Instytut Lotnictwa.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
v-21



Do陰czy: 24 Lip 2002
Posty: 832
Sk康: Kaszuby

PostWys豉ny: Sob Gru 02, 2017 10:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

h2o2 setka juz dawno byla znana . ruskie torpedy na to plywaja Cool problem tkwi w tym ze na peudo projekty utrzymujace mol9chy panstwowe idzie w h ..kasy . wynik nauki polskiej stoi jako tzw demonstrator technologi do niczego nie sluzacy za wyjatkiem pensji dla polskiej nauki
_________________
....a reszta niech se jaja li瞠.....
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Speedy



Do陰czy: 06 Mar 2003
Posty: 195

PostWys豉ny: Pon Gru 04, 2017 11:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

v-21 napisa:
h2o2 setka juz dawno byla znana . ruskie torpedy na to plywaja


Jeste pewien? Mi si wydaje, 瞠 w rosyjskich torpedach wykorzystuje si 85% roztw鏎.

Co zabawne, torpedy na perhydrol ma r闚nie Polska Marynarka Wojenna - s to szwedzkie torpedy z rodziny Tp 61 zakupione wraz z okr皻ami podwodnymi typu Kobben.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
ARKO



Do陰czy: 17 Mar 2012
Posty: 249
Sk康: Radom

PostWys豉ny: Wto Gru 05, 2017 7:25 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Perhydrol czy nie perhydrol, jedno jest pewne. Moim zdaniem da rade zrobi tani silnik hybrydowy (dla wojska) nap璠zaj帷y prost rakiet, z prostym (w miar) mechanizmem naprowadzania na cel. Co co by wy瞠j podnios這 poprzeczk ni drony Warmate. Dla mnie to bro dla terroryst闚 a nie wojska.

Dla mnie perhydrol to egotyczny i trudny utleniacz.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Speedy



Do陰czy: 06 Mar 2003
Posty: 195

PostWys豉ny: Sro Gru 06, 2017 2:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ARKO napisa:

Dla mnie perhydrol to egotyczny i trudny utleniacz.


Znaczy wiesz, u mnie on te budzi du瞠 w徠pliwo軼i. Ale w zesz造m roku na imprezie Noc w Instytucie Lotnictwa (polecam a propos, bardzo fajna impreza, zwykle w pierwszy pi徠ek pa寮ziernika albo co ko這 tego) rozmawia貫m z tymi lud幟i od Bursztyna i na temat utleniacza wypowiadali si ze spokojem. 疾 jest ca趾owicie bezpieczny; 瞠 nie mieli 瘸dnych problem闚 ani wypadk闚; 瞠 ta jak to nazywacie "setka" (98% roztw鏎) jest wr璚z bezpieczniejszy od 80% ingoliny; 瞠 jak mucha wpadnie do otwartego pojemnika to 瘸dnej eksplozji nie ma Smile tego typu rzeczy.

Warmate jest przede wszystkim 鈔odkiem bliskiego rozpoznania. Nie wiem czemu w mediach najszerzej zaj皻o si tym jego zastosowaniem stricte bojowym ("dron kamikadze"). To jest pomocnicza funkcja, na wypadek jakby si rozpozna這 jaki kluczowo wa積y cel, 瞠by go od razu mo積a zaatakowa bezpo鈔ednio, zamiast naprowadza na artyleri czy lotnictwo - bo to chwil zajmuje a przez ten czas cel by mo瞠 np. ucieknie albo co.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
ARKO



Do陰czy: 17 Mar 2012
Posty: 249
Sk康: Radom

PostWys豉ny: Sro Gru 06, 2017 8:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Speedy napisa:
... rozmawia貫m z tymi lud幟i od Bursztyna i na temat utleniacza wypowiadali si ze spokojem. 疾 jest ca趾owicie bezpieczny


Perhydrol jest z natury niestabilny i rozk豉d przebiega z wydzieleniem ciep豉 co samo nakr璚a ten rozpad. Tak瞠 inne wady jak krystalizacja przy niskich temperaturach (zwyk豉 mro幡a zima).

Do kr鏒kotrwa貫go przechowania mo積a u篡 stal KO, polietylen, aluminium, o堯w ale jedynym materia貫m na d逝gie przechowanie jest bardzo czyste aluminium, z dodatkiem miedzi poni瞠j 0,05 %.
W komentarzu do podanego przeze mnie wy瞠j filmiku (powt鏎z linka)
https://www.youtube.com/watch?v=NhA22Sl9Pcg
mog napisa

皋軟ierze !. Pr璠zej moje prawnuki studia sko鎍z ( na oko za 45 lat) ni z silnika hybrydowego zasilanego H202 wyjdzie tani produkt dla wojska.

Co do drona Warmate. Z netu wynika, 瞠 producent liczy na wersj bojow. Por闚nywanie tego (nie wiem kto oficjalnie i na co liczy) jako alternatywy do PPK jest jak por闚nywanie izby lord闚 do izby wytrze德ie. Za delikatne, za du瞠 z opakowaniem, za wolne no i .............. akumulatory. W czasach wojny pewno gdzie przele膨 z rok albo dwa. W powietrzu utrzyma si to przez kilkana軼ie minut o ile b璠zie czym i gdzie pod豉dowa. Reasumuj帷. To nie jest i nie b璠zie produkt dla regularnego wojska. Co najwy瞠j dla terroryst闚, partyzant闚, by mo瞠 wojsk OT, specjalnych ale w ilo軼iach 郵adowych dla wszystkich - z wyj徠kiem pierwszego odbiorcy :]

Moim zdaniem silnik hybrydowy na bazie N20 ma w sobie znaczny potencja. Tak瞠 jako (tani) produkt dla wojska.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Speedy



Do陰czy: 06 Mar 2003
Posty: 195

PostWys豉ny: Pi Gru 08, 2017 4:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hej
ARKO napisa:

皋軟ierze !. Pr璠zej moje prawnuki studia sko鎍z ( na oko za 45 lat) ni z silnika hybrydowego zasilanego H202 wyjdzie tani produkt dla wojska.


No niby z jednej strony masz racj. Z drugiej hybrydowy wydaje si bardziej "przyjazny" od, jak to nazwa, "czysto" ciek這paliwowego, a te by造 w u篡ciu podczas II ws.

ARKO napisa:

Moim zdaniem silnik hybrydowy na bazie N20 ma w sobie znaczny potencja. Tak瞠 jako (tani) produkt dla wojska.


A czy to jest uk豉d przechowywalny (w perspektywie lat na przyk豉d)?

(To ju jakby pytanie z innej beczki, nie w kwestii przywo造wanego wcze郾iej perhydrolu, kt鏎y oczywi軼ie nie jest).

A. N20 mo積a przechowywa latami i nic si z nim nie dzieje.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
v-21



Do陰czy: 24 Lip 2002
Posty: 832
Sk康: Kaszuby

PostWys豉ny: Sob Gru 09, 2017 9:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

co do stailnosci h202 i jego egzotyki .... skoro moj brat to produkuje i zyje to zaden cod Rolling Eyes
kwestia ceny za kilo i stabilnosci w czasie
co do szkwalow i stezenia to jak ma sie steke to mozna dolne stezenie robic al jak sie ma 65 to juz 85 sie tak latwo nie zrobi.inna kwestia jest to ze im wyzsze stezenie tym wiecej energi w kg
sory za pisownie a z komorki pisze

_________________
....a reszta niech se jaja li瞠.....
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Wy鈍ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚 na tym forum
Nie mo瞠sz pobiera plik闚 z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP