Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Podzespoły rakiety HIPERSONAL 1
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Nie Sty 23, 2005 6:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam FOX

Silniki zastosowane do lotów rakiet TEST i SMUGA zawierały 146 g paliwa karmelkowego (65% KNO3 + 35 % glukozy).
Silnik ten oznaczony jako KS 143 H A29 składa się z 4 segmentów paliwa.
Całkowita długość l=280 mm przy średnicy 30 mm.
Silnik powinien teoretycznie rozwijać ciąg 142 N przez 1,2 sekundy.
Impuls całkowity Ic=173 Ns co ustawia ten typ silników w klasie H.
Opracowana przeze mnie technologia, pozwala na produkcję seryjnych i powtarzalnych silników.


Fot. silników KS 143 H A29.

Teraz pracuję nad silnikiem o masie paliwa 500 g z myślą o ewentualnym locie testowym rakiety HIPERSONAL.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Cze 30, 2005 12:19 pm    Temat postu: I co dalej? Odpowiedz z cytatem

I co dalej z projektem HIPERSONAL? - można zadać takie pytanie.

Małymi kroczkami posuwamy się do przodu.
W ramach projektu przetestowano rakietę HTest 3.
Tak prezentowała się przed pierwszym lotem na Pustyni Błędowskiej.

Podstawowym celem było sprawdzenie elektroniki do wyrzucania spadochronu.
Dostałem układ od Paula (oryginalny DENTA-MAG), ale testowany był układ zaprojektowany i wykonany przez Jaskiniowca.

Tak wygląda układ już w rakiecie (widok od strony głowicy).

Co do szczegółów tyczących się UUWS (nazwa nadana przez jego twórcę) -to wypowie się jego konstruktor w oddzielnym poście.

Rakieta wykonała dwa loty.
Pierwszy na silniku z paliwem karmelkowym i drugi z silnikiem na ZPP.


Rakieta przed 2-gim lotem - ostatnia fotografia. Widoć, że model nieco ucierpiał podczas pierwszej próby.

To zdjęcie z drugiego startu (fot. Jaskiniowiec)


Tak wyglądał lot.

Miejsce lądowania.

Film z lotu #1 rakiety HTest3
Film z lotu #2 rakiety HTest3

Loty rakiety bardziej może przypominały lot pocisku ppanc, ale myślę, iż będzie jeszcze okazja o tym podyskutować (malkontentów na naszym forum nie brakuje). Wink

Można napisać bardzo dużo na temat budowy rakiety, ale wydaje mi się, że najważniejsze zagadnienie dotyczące elektroniki omówi Jaskiniowiec.
Na zakończenie tylko dodam, że:
Jak wam zapewne wiadomo - części do HIPERSONALA są już od dawna w Krakowie.
Wyrzutnia jest gotowa - pozostaje ją przetestować.
Jaskiniowiec przygotowuje się do testu alternatywnego napędu HIPERSONALA, silnika J600 na karmelku.
PINOT pracuje nad zasadniczym silnikiem z paliwem HP.
Poligon jest sprawdzony.
Pozostały jeszcze sprawy formalne (zezwolenie).
Czyli co? - będzie start - jak wam się wydaje? Very Happy
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Czw Cze 30, 2005 7:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cześć

No mnie się wydaje że start zrobicie Wink Rolling Eyes .
Cytat:
Pozostały jeszcze sprawy formalne (zezwolenie).

Czy to prawda? Proszę o szersze wyjaśnienie. Wiem że Hipersonal może osiągnąć sporą wysokość, ale zezwolenie? Napiszcie gdzie w jakim urzędzie należy prosic o zezwolenie . Czy to chodzi o okno startowe?

pozdrawiam
fox

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM
dziadek kermit



Dołączył: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Skąd: z okolicy "Żabidołka"

PostWysłany: Pią Lip 01, 2005 9:01 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kłaniam się pięknie:)
ardzo dawno już nic nie pisałem, ale oglądam zawsze z wielkim zainteresowaniem.

Przede wszystkim wielkie gratulacje dla całej "Ekipy" za zorganizowanie udanej wyprawy w historyczne dla Polskich rakiet miejsce jak to Jaskiniowiec określił.

Niemniej najważniejsze to to, że było widzę przeprowadzone sporo eksperymentów.

Z moich obserwacji też chciałbym dorzucić ze trzy ziarenka. Co do lotów prawie poziomych.
Nadstabilność modeli i za mały ciąg silnika, który wydaje mi się nadawałby się na drugi stopień większej rakiety, zważywszy dość długi czas działania. W modelu dwustopniowym drugi stopień po rozpędzeniu miałby znacznie korzystniejsze warunki do lotu w zaołożonym kierunku. Ewentyalnie jako segment marszowy,, ale wtedy nie cały silnik ale jego ziarno paliwowe.

narazie tylko tyle uwag na gorąco


jeszcze raz GRATULACJE dla Was wszystkich

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pią Lip 01, 2005 9:43 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dziadek kermit napisał:
Nadstabilność modeli i za mały ciąg silnika, który wydaje mi się nadawałby się na drugi stopień większej rakiety, zważywszy dość długi czas działania..... jeszcze raz GRATULACJE dla Was wszystkich


Witam szczęśliwego Dziadka Kermita Very Happy

Skorzystam z okazji, aby wyjaśnić przyczyny problemów z silnikami.
Muszę uderzyć się w piersi i powiedzieć ze skruchą, że to moja wina.
Silniki wcześniej sprawujące się bez zarzutu, wielokrotnie testowane w próbach naziemnych i w lotach na pustyni zawiodły.
Przyczyna Question
Pierwsza i najważniejsza - nigdy w technice rakietowej nie próbuj oszczędzać, ani czasu, ani materiałów.
Druga - jeśli masz coś sprawdzonego, nigdy nie próbuj ulepszać czegoś w ostatniej chwili - niepowodzenie gotowe.

Te dwie zasady zostały złamałem:
1. W silnikach zastosowałem niektóre elementy wcześniej użyte w innych silnikach. Przyczyniło się to do osłabienia konstrukcji na styku korpus – dysza oraz korpus – zatyczka. Wynikiem było wyrwanie dyszy podczas 2-go lotu HTest 3. Słychać to wyraźnie na filmie (charakterystyczne plaśnięcie). Rakieta kontynuowała lot na palącym się silniku niczym flara - praktycznie bez ciągu. Nie dziwota, że „położyła się” i czas pracy był długi (czas pracy tego typu silnika wynosi o. 1,8 sek). Co by było gdyby silnik zadziałał poprawnie? Najprawdopodobniej przy tak silnym wietrze i bliskości lasu za naszymi plecami, rakieta zniknęłaby z pola widzenia i być może stracilibyśmy układ elektroniczny, nie odzyskawszy modelu.
2. Natomiast w locie pierwszym „poprawiłem” położenie zapalnika w silniku obniżając go w stronę dyszy i rezygnując z przybitki w dyszy. Moje postępowanie podyktowane było wcześniejszą katastrofą POWIEWA. Rezultatem tych działań był słaby zapłon – rakieta długo dymiła na wyrzutni i bardzo wolno z niej zeszła.

To tyle wyjaśnień - myślę, że te nasze doświadczenia będą pomocne dla innych.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Pią Lip 01, 2005 5:56 pm    Temat postu: Re: I co dalej? Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:
Wyrzutnia jest gotowa


Jakiego typu jest to wyrzutnia Question

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Paź 05, 2005 8:13 am    Temat postu: Odgrzewane Odpowiedz z cytatem

Witam

Minęło trochę czasu od ostatnich lotów, ale nadarza się okazja, aby wrócić do tamtych wydarzeń.
A to wszystko za sprawą Małego, który wziął na warsztat materiał filmowy z drugiego startu rakiety HTest -3.
Dzięki różnym zabiegom uzyskał efekt, którego się nie spodziewałem.
Bardzo pięknie zaakcentowany jest zwłaszcza moment zadziałania układu do odpalenia spadochronu, – czego nie widać na filmie nieobrobionym.
Polecam ściągnięcie i obejrzenie tego materiału filmowego, chociaż plik ma wielkość 4 Mb.

->> Tutaj Film do ściągnięcia

Dzięki Mały
i pozdrowienia dla wszystkich
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Paź 05, 2005 8:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Zobaczylem sobie ten film ze startu i co mnie zdziwilo to to, ze elektronika zadzialala bardzo pozno. Czy ten spadochron zdazyl sie jeszcze otwozyc? Jaki uklad elektroniczny zastosowales w tym modelu?

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Paź 06, 2005 11:15 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paul S napisał:
Zobaczyłem sobie ten film ze startu i co mnie zdziwiło to, ze elektronika zadziałała bardzo późno. Czy ten spadochron zdążył Sie jeszcze otwozyc? Jaki układ elektroniczny zastosowałeś w tym modelu?


Witam
Elektronika zadziałała prawidłowo - dwukrotnie.
Testowany był układ zbudowany przez Jaskiniowca na KMZ-cie.
Nazwa układu UUWS - Uniwersalny Układ Wyrzucania Spadochronu.
Jest to układ zaprojektowany i wykonany przez niego.
Spisał się bardzo dobrze.
Gorzej wypadła sama rakieta, która poleciała po prawie płaskim torze.
Zadziałanie układu nastąpiło nisko nad ziemią i spadochron został wyrzucony, ale nie otworzył się.
Rakieta przeżyła (patrz zdjęcia powyżej).

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pią Lut 10, 2006 9:22 am    Temat postu: Nie jest tak źle Odpowiedz z cytatem

Witam

No nie jest tak źle - na stronach Wildman Rocketry znalazłem zdjęcie ze startu mojej rakiety "SMUGA"
Można sprawdzic -> tutaj

Miło Very Happy
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Maj 10, 2006 10:31 am    Temat postu: HIPERSONAL z silnikiem J880 Odpowiedz z cytatem

Witam

Pomyślny przebieg testów z moim paliwem wysokoenergetycznym BLUE ANGEL rokuje nadzieję na zrealizowanie projektu HIPERSONAL z wykorzystaniem silnika własnej konstrukcji klasy J880.
Silnik ten zbudowany będzie w technologii PVC z wykorzystaniem rury 1 1/4". Składał się będzie z 8 segmentów paliwowych, które muszą zawierać 400g paliwa BA.

Zapewni on niezbędną siłę do nadania rakiecie prędkości powyżej 1M.
Aby to osiągnąć, masa startowa modelu nie moze przekroczć 2,1 kg.
Wykorzystując do tego celu części składowe od Paula jest to możliwe.
Cel wydaje się bardzo realny do osiągnięcia, tym bardziej, że mamy świetny i sprawdzony układ elektroniczny Jaskiniowca UUWS.
Jedynym problemem będzie miejsce startu. Planowana wysokość lotu wyniesie 2000m i powinna być osiągnięta po upływie 17 sek.
Rakieta poruszać się będzie z prędkością 1122 km/h z przyspieszeniem 46 g. Shocked Exclamation
Parametry silnika:
Masa paliwa 0,398 kg.
Impuls całkowity 686,3 N-sec.
Średni ciąg 881,6 N.
Czas pracy 0,778 sec.

co daje silnik Klasy J882

Pierwszą weryfikacją tych planów będzie start rakiety LACERTA
Bedzie to pierwsza próba lotu rakiety na silniku HP.
Masa startowa 2,1 kg - paliwo = 180g
Do odpalenia pozostały już tylko godziny - i wszystko się okaże.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Kwi 13, 2011 1:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
30 czerwca 2005 roku napisałem:
Cytat:
Czyli co? - będzie start - jak wam się wydaje?

Minęło siedem lat i teraz przyszło mi zamknąć temat rakiety HIPERSONAL. Smile
10 kwietnia 2011 roku na poligonie w Toruniu rakieta naddźwiękowa zbudowana przez Paula przekroczyła prędkość dźwięku osiągając 380 m/ sek i wzbiła się na wysokość 2400 m. Opadła bezpiecznie na spadocheonie i została odnaleziona dzięki GPS.
Pełny sukces.

Przygotowanie rakiety do startu.



Filmy ze startu Hipersonala http://jaskiniowiec.strefa.pl/rakiety_mgz/filmiki/hipersonal.avi

http://www.youtube.com/watch?v=9x925hWi-gE&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=alwq8KvvECE
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Hack



Dołączył: 15 Cze 2006
Posty: 352

PostWysłany: Sro Kwi 13, 2011 8:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kongratulacje udanego lotu!
_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
Strona 4 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP