Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Nie Lut 18, 2007 7:41 pm Temat postu: |
|
|
Arkadiusz napisa³: | Co do profi lepsizcza mo¿e spróbujesz ¯E ( paliwo ¯EPA ). Iskry u Ciebie s± inne i jest ich mniej bo stosujesz Mg a ja Al i tak juz zostanie bo Al jest ³atwiej kupiæ. |
a my¶lisz, ¿e nie próbowa³em ? Paliwo nazywane przeze mnie FCP - to w³a¶nie kompozycja AP z ¯P.
I jeszcze jedno sprostowanie - ja równie¿ stosowa³em Al a nie Mg (mówiê tu o paliwie SRB, które by³o stosowane w Ksardzikach i SR 77).
Mg stosujê w paliwie Blue Angel.
Co do testu z wiert³em - jak nie trudno zauwa¿yæ, silnik nie wytworzy³ na tyle du¿ego ci±gu, aby unie¶æ je w górê. Paliwa z AP ukazuj± swoje prawdziwe oblicze niestety dopiero w momencie, kiedy parametry w komorze spalania osi±gaj± pewien krytyczny poziom ci¶nienia. To za¶ mo¿e mieæ miejsce tylko w odpowiednio mocnych korpusach.
Papier na to nie pozwoli - ale to nie znaczy, ¿e nie mo¿na stworzyæ SR- papierowca dla potrzeb komercji - jak widaæ to zreszt± po Twoich ostatnich dokonaniach. Tu g³ówn± przeszkod± i trudno¶ci± jest poradzenie sobie ze zjawiskiem "ciufania". Ty to jako¶ min±³e¶ .
Poczekajmy do testów na hamowni - to powinno wiele wyja¶niæ.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Lut 18, 2007 7:51 pm Temat postu: |
|
|
Wiert³o wa¿y 1.5 kG :- ). AP bez wczesniejszej obróbki Z1 nie wi±¿e z ¯E bo wyci±ga z niego Z1. Albo trzeba dac spory nadmiar Z1 i czekac na odgazowanie ale czeka¼ te¿ ¼le bo wi±¿e juz nam ¯E. Paliwo warte testów.
Nie mam ksi±¿ki Sta³e PR - Syczewskiego. Pinot pisa³ o oksymach ( w tej ksi±¿ce pisze ) jako - chyba - regulatorach n w prawie szybko¶ci spalania - maja powstawaæ z utwardzacza ( ? ) silikonu w czasie jego spalania. Wg mnie jednak bardzo korzystny wp³yw na palenie siê AP ma obecno¶æ ciek³ego ¿u¿la ( byle nie za du¿o, st±d trzeba daæ nie co wiêcej Al ). Byc mo¿e ³atwo to sprawdziæ i do paliwa typu ZEPA dodaæ kilka % mielonego piasku
ZEPA u mnie nieco ciufcia³a
Mi³ego wieczoru A
PS. Ma kto¶ ksi±¿kê SPR ? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
B&G

Do³±czy³: 12 Wrz 2003 Posty: 275 Sk±d: Uæ
|
|
Powrót do góry |
|
 |
YagYelskY

Do³±czy³: 08 Gru 2002 Posty: 90 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sro Lut 28, 2007 7:30 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
Czy kto¶ robi³ jakie¶ testy tego lepiszcza? G³ównie interesuje mnie to jak Gumofix sprawdza siê w paliwach wysokoenergetycznych...
Jego cena nie jest wygórowana i mo¿liwe jest zamówienie wysy³ki od producenta.
Dajcie znaæ czy warto sobie g³owê zawracaæ...
Pozdrawiam! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
simsigver Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Mar 02, 2007 12:35 pm Temat postu: |
|
|
Dobrym materia³em wi±¿±cym do stopin i byæ mo¿e paliw rakietowych jest klej tapicerski Bonaterm (kauczuk polichloroprenowy i ¿ywica reaktywna) schnie w takim czasie jak butapren ale jest znacznie elastyczniejszy. Zap³aci³em 64z³ za 5dm3 (4kg). Sk³ad rozpuszczalników - frakcja heksanowa 80%, toluen 30%, aceton do 16%, octan etylu do 12% - zawiera ³±cznie do 80% rozpuszczalników.
Strona producenta www.bochemia.com.pl
Dostêpne s± tam te¿ inne kleje w tym poliuretanowe doskona³e dla modelarzy rakiet.
pozdr  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Sylwek

Do³±czy³: 17 Sty 2007 Posty: 236
|
Wys³any: Pi± Mar 02, 2007 3:15 pm Temat postu: |
|
|
Mo¿e byæ problem z tym lepiszczem z powodu du¿ej ilo¶ci rozpuszczalników a co za tym idzie bêd± pory w paliwie. Ale to ju¿ by³o patrz prace Pirotechmana i s³ynne zalewanie SR denaturatem jak dobrze pamiêtam  _________________ Zapraszam Single po 30 http://singlepotrzydziestce.pl/ |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sob Mar 03, 2007 6:53 pm Temat postu: |
|
|
simsigver napisa³: | Sam toluen wystarczy |
Ka¿dy rozcieñczalnik lub rozpuszczalnik nie rozpuszczaj±cy lepiszcza w paliwe.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
robercik

Do³±czy³: 15 Mar 2007 Posty: 101 Sk±d: Gdynia
|
Wys³any: Pon Wrz 03, 2007 11:55 am Temat postu: IMPULS W£A¦CIWY 200 PRZEKROCZONY |
|
|
Cze¶æ
Chcia³em podzieliæ siê wra¿eniami z testu statycznego silnika z paliwem opartym na AP. Paliwo i silnik zbudowa³ Knod jakie¶ dwa lata temu wiêc bloki paliwowe zd±¿y³y dobrze wyschn±æ
Paliwo w sk³adzie 75AP5Al1CuO19Polibutadien dostarczy³o impulsu w³¶ciwego 203,3 z hukiem który zrywa czapkê z g³owy .
Fala uderzeniowa wywo³a³a wra¿enie krótkiego bulu w uszach z odleg³o¶ci 40m
Silnik zawiera³ 160g paliwa i wykonany jest z rurki alluminiowej a dysza ze stali wklejana jest na silikon i zabezpieczana ¶róbkami.
Na filmie s³ychaæ "wystrza³" silnika, widaæ te¿ jak dyszê opuszczaj± kawa³ki lu¼no wsypanej masy zapalaj±cej: http://www.rakiety.pomorze.pl/AP/AP.160g.Kn200.avi
Hamownia ponownie spisa³a siê znakomicie. Na rysunku wykres pracy slinika.
Knod przesadzi³ z mas± zap³onow± - pik zap³onowy przesterowa³ hamowniê na poziomie 170kg, potem jednak praca silnika odby³a siê bez zak³óceñ.
Pierwszy raz widzia³em zawodowe paliwo w akcji - to ju¿ nie s± przelewki - zerodowa³o dyszê z nierdzewki a to przecie¿ tylko 160g
pzdr _________________ nie ma takiej rury na ¶wiecie, której nie mo¿na wystrzeliæ w kosmos
Ostatnio zmieniony przez robercik dnia Czw Mar 27, 2008 9:14 am, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Pon Wrz 03, 2007 3:44 pm Temat postu: w³osy dêba 8) |
|
|
To raczej chyba wytopienia dyszy ni¿ erozja na skutek ¶cierania. Bardziej trafnym okre¶leniem by³aby ABLACJA _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Wto Wrz 04, 2007 7:07 am Temat postu: Re: IMPULS W£A¦CIWY 200 PRZEKROCZONY |
|
|
robercik napisa³: | Fala uderzeniowa wywo³a³a wra¿enie krótkiego bulu w uszach z odleg³o¶ci 40m  |
To jest to ! - znam to uczucie. Do¶wiadczy³em go przy testach moich silników.
Niestety, materia³ filmowy nie oddaje zupe³nie potêgi pracy silników zw³aszcza tych z paliwami na AP.
Jednym s³owem sukces - i moje gratulacje dla KNODA.
Otrzymany impuls potwierdza wyliczenia teoretyczne dla tego paliwa.
To jest ju¿ profesjonalny silnik i profesjonalna hamownia.
Jest to kolejny dowód na to, ¿e silniki z paliwami wysokoenergetycznymi musz± byæ zbudowane z metalu ( lub ostatecznie z PVC) - czy siê to komu podoba, czy te¿ nie.
Papierowe silniki nigdy nie osi±gn± tak dobrych parametrów jak te, widoczne powy¿ej na wykresie.
pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Sro Wrz 05, 2007 10:34 am Temat postu: |
|
|
Ech
Tylko pozazdro¶ciæ . Czy kto¶ zna jakiego¶ przystêpnego dystrybutora kauczuków polibutadienowych, wszêdzie tylko hurtem chc± . Sam ostatnio zaaferowany jestem zastosowaniem silikonów z rodziny gumosili, niektóre maj± naprawdê godne uwagi parametry.
pozdrawiam _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Wrz 07, 2007 6:24 pm Temat postu: Re: IMPULS W£A¦CIWY 200 PRZEKROCZONY |
|
|
robercik napisa³: | ..... Paliwo i silnik zbudowa³ Knod jakie¶ dwa lata temu wiêc bloki paliwowe zd±¿y³y dobrze wyschn±æ
Paliwo w sk³adzie 75AP5Al1CuO19Polibutadien dostarczy³o impulsu w³¶ciwego 203,3 z hukiem który zrywa czapkê z g³owy . ........Silnik zawiera³ 160g paliwa
|
Witam
Tak sobie my¶lê czy ma sens hamownia w fazie wstêpnej budowy silnika skoro to co Wam wychodzi mi wyjdzie na papierze maj±c za dane ciê¿ar paliwa i czas jego pracy oraz film z pracy.
Dla silnika Paw³a ( knod ) mamy :
m = 160 G i t = 0,8 s , Impuls w³. mozna policzyæ w Properze a ja bym przyj±³ bez liczenia 200 s.
St±d maj±c na uwadze definicjê impulsu w³. otrzymujemy
F¶r = 40 kG
Poniewa¿ silnik bardziej dynamicznie pracuje w czasie pierwszych 0,5 sek wiêc F bêdzie na pewno minimum o 50 % wy¿sze. Widaæ te dane na wykresie.
Jak bêdzie dla silnika Stru¶. Mamy ciê¿ar paliwa m = 60 G, impuls w³. przyjmujê na oko 190 s , czas pracy 2 s w tym 0,5 s dopalanie siê paliwa. Za³ó¿my, ¿e dopala siê 10 % paliwa czyli 6 G. St±d m = 54 G spali siê w czasie t =1.5 s.
St±d mamy F¶r. = 6,84 kG co zgadza siê z pomiarami.
Teraz buduje silnik z paliwem ¿ywicznym ( Impuls w³. przyjmê 130 s) o ciê¿arze 1000 G. Je¶li czas pracy wyjdzie np. 3,5 s to ¶redni ci±g wyniesie F¶r = 35 kG i analizuj±c pracê silnika na filmie okrê¶lê bardziej dok³adnie F silnika dla odpowiedniego ¶redniego czasu. Na pewno ten rz±d wielko¶ci z³apa³ by robercik .
Uwaga do ksarda.
Nikt nie kwestionuje tego, ¿e papier jest s³abszy od metalu i nie zrobiê takiego silnika jaki pokaza³ robercik. Pisa³em ju¿, ¿e kierujê siê bhp poniewa¿ silnik na AP lubi eksplodowaæ. Zobacz ksardzie, ¿e je¶li dasz silnik na papierze musisz wyd³u¿yæ czas pracy ale impuls ca³kowity w nie wielkim stopniu Ci spadnie ( patrz na Strusia ). Do tego moje silniki Stru¶ by³y robione na s³abej tulejce. Uwa¿am ,¿e czas pracy 1.5 s mo¿na osi±gn±æ przy 60 G paliwa ( bez dopalania ) co podniesie nam ¶redni ci±g. Jak wrócê do Strusi to dokoñczê badania.
Hamownia ma sens jak silnik jest dopracowany i chcemy w ³adny sposób pokazaæ parametry pracy silnika. Dla mnie szybki silnik daje szybk± rakietê a ja wolê majestatyke startu
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
robercik

Do³±czy³: 15 Mar 2007 Posty: 101 Sk±d: Gdynia
|
Wys³any: Nie Wrz 09, 2007 5:21 pm Temat postu: |
|
|
Cze¶æ
Mi³o znowu widzieæ Arkadiusza w akcji
Kilogramowy silnik ¿ywiczny o czasie pracy kilku sekund widzia³bym jako napêd drugiego stopnia rakiety. Jako silnik startowy w takiej konstrukcji wg mnie powinien byæ zastosowany raczej silnik z krótkim mocnym kopem. Niewykluczone ¿e jeszcze to sprawdzimy
Mam dane z sekcji zw³ok silnika knoda. Otó¿ "ablacja" dyszy wynios³a z pocz±tkowych 9mm do 12mm Widaæ to doskonale na wykresie. Dlatego nie zgadzam siê ¿e hamownia jest bez sensu w fazie testów - dziêki niej wiadomo w któr± stronê siê poruszaæ, przynajmniej dla kogo¶ kto nie ma takiego "nosa" jak Arkadiusz
Wcale nie wykluczone ¿e silnik wybuch³by gdyby nie poszerzenie przekroju krytycznego. Niewykluczone te¿ ¿e wytrzyma³by z dysz± np. grafitow± i czas pracy skróci³ siê a impuls w³a¶ciwy jeszcze wzrós³.
pzdr _________________ nie ma takiej rury na ¶wiecie, której nie mo¿na wystrzeliæ w kosmos
Ostatnio zmieniony przez robercik dnia Pi± Gru 03, 2010 10:55 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Wrz 09, 2007 7:57 pm Temat postu: |
|
|
robercik napisa³: | ......Jako silnik startowy w takiej konstrukcji wg mnie powinien byæ zastosowany raczej silnik z krótkim mocnym kopem. ........ "ablacja" dyszy wynios³a z pocz±tkowych 9mm do 12mm Widaæ to doskonale na wykresie. Dlatego nie zgadzam siê ¿e hamownia jest bez sensu w fazie testów - |
Zaliczy³em jeden test paliwa ¿ywicznego w silniku metalowym ---> FILM ( silnik jako jedyny zanurkowa³ w piach i powinien mieæ nazwê Krecik ).
Zobacz jaki potencja³ ma to paliwo i efekt jaki daje . Zwróæ uwagê, ¿e robiê silniki papierowe plus tkanina - ca³o¶æ nas±czona bywa, ¿e ¯E albo nawet tylko papier jak Stru¶. Przej¶cie na korpus z PCV czy PE ju¿ daje wiêksze mo¿liwo¶ci w skróceniu czasu pracy czyli zwiêkszeniu ci±gu. Dla mnie karmelka jest gorsza : mniej widowiskowa i daje nieco mniejszy impuls w³.
Co do hamowni. Muszê sobie jako¶ radziæ . Kiedy¶ my¶la³em, ¿e jak nie mam hamowni to mam zablokowane testy. Wiem jednak, ¿e to nie jest prawd± gdy¿ ci±g silnika jestem w stanie do¶æ precyzyjnie oszacowaæ maj±c dane jakie wy¿ej poda³em
Hamowniê jak± u¿ywacie macie super i tylko pozadro¶ciæ. Nawet kiedy¶ da³em og³oszenie, ¿e bym podobn± kupi³. Liczy³em na fnmilo ( chcia³em odkupiæ od niego ) ale on pojawi³ siê na forum , b³ysna³ niczym b³yskawica i równie efektownie jak ona - znikn±³
W silniku Stru¶ fi dyszy przed 9 , po 10,5 mm - na dyszy szamotowej.
Idê o zak³ad ( pó³ basa ), ¿e drugi silnik "knoda" wyleci w powietrze albo co¶ jemu odstrzeli
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Wrz 12, 2007 2:21 pm Temat postu: |
|
|
Eeee - Arku - i Ty zrobi³e¶ silnik metalowy ?!!!!
Gdyby nie film, to nie uwierzy³bym.
A mo¿e zaczynasz siê przekonywaæ?
Silnik fajnie zadzia³a³.
pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sro Wrz 12, 2007 7:26 pm Temat postu: |
|
|
ksard napisa³: | ....A mo¿e zaczynasz siê przekonywaæ? |
W dziale bhp pokaza³em jak wygl±da "mój" od³amek
Czas pracy silnika podanego wy¿ej oceniam na 0,3 s ( reszta to rozpalanie albo dopalanie siê paliwa ). Je¶li przyj±æ, ¿e ze 160 g straci³em na te rozpa³ki 40 g to uzyska³em ci±g ok. 50 kG. Dla t = 0,2 s, F¶r = 78 kG.
Co to za przyjemno¶æ testowaæ silnik i z za "wêg³a" z sercem na ramieniu obserwowaæ silnik albo tylko nagrywaæ film bêd±c bezpiecznie schowanym .
Swój silnik na 1 kG paliwa poka¿ê Wam stoj±c od niego kilka m ( jako swój wynalazek z dziedziny bhp zastosujê kask motocyklowy )
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
zombek

Do³±czy³: 18 Maj 2003 Posty: 75
|
Wys³any: Czw Lis 29, 2007 7:14 pm Temat postu: |
|
|
Witam,
PINOT napisa³: | Dodam, ¿e maj± te¿ od dawna fajny produkt silikonowy doskona³y na lepiszcze do paliw rakietowych, nazywa siê gumosil AD-1 (chyba nie pokrêci³em - w ka¿dym razie pierwszy na li¶cie gumosilów). Po usieciowaniu daje gumow± elastyczn± masê, doskona³± na lepiszcze do paliwa rakietowego. |
Ostatnio zastanawia³em siê nad kupnem ww. produktu. Czy dalej podtrzymuje pan zdanie na temat tego lepiszcza - nawiasem mówi±c czy warto go kupowaæ?
Dodam jeszcze, ¿e kupuj±c ten silikon my¶la³bym raczej o wiêkszych silnikach rakietowych. Konkretnie, martwiê siê o wytrzyma³o¶æ ziarna. Czy ten Gumosil w paliwie bêdzie wytrzymalszy od powszechnego silikonu N.?
Mo¿e jednak poliole/poliuretany? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|