Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Próby silników z paliwami na AN

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob Mar 24, 2007 2:40 pm    Temat postu: Próby silników z paliwami na AN Odpowiedz z cytatem

Witam
Przeprowadzi³êm ostatnio 2 kolejne próby silników a paliwem KNANPU1. Silniki wykonane z rurek aluminiowych o ¶rednicy zewnêtrznej 32 i grubo¶ci ¶cianki 1,5 mm ze stopu PA38. W silniku wykonano dwa wg³êbienia - rowki, by dysza i korek mog³y siedzieæ w silniku stabilnie. Jest to patent Ma³ego. Zarówno dysza jak i korek to czy¶ciutkie CX5. A teraz dane:

---------------------------1 silnik--------------2 silnik
¶rednica zew-----------32mm--------------32mm
¶rednica wew----------29mm--------------29mm
¶rednica krytyczna----7,8mm-------------7,8mm
d³ugo¶æ------------------290mm------------340mm
ziaren--------------------4--------------------5
masa ca³kowita--------325g---------------382g
¶redn. zew ziarna-----26mm--------------26mm
¶rednica kana³u--------12mm-------------12mm
d³. ziarna----------------45-50mm---------45-50mm
masa paliwa------------95g----------------120g

Ka¿dy silnik wyposa¿ony na koñcu (zaraz pod korkiem) w 1,5 cm plasterek zainhibitowanej na bokach i górze karmelki jako ³adunek zapalaj±cy. Próba statyczna, zap³on elektryczny.

Pierwszy silnik (4 ziarna)
Zap³on udany, silnik rozciufa³o. Ewidentnie jeszcze za ma³y zacisk.
FILMIK Z TESTU - SILNIK1

Drugi silnik (5 ziaren)
Zap³on udany. Silnik za³apa³ i mia³ jedn± sekundê równego ci±gu. Potem silnik rozciufa³o. Po te¶cie okaza³o siê, ¿e dyszê zerodowa³o z 7,8 mm na 9 mm i w zwi±zku z tym spad³ zacisk co by³o najprawdopodobniej przyczyn± rozciufania.
FILMIK Z TESTU - SILNIK2.

Jeszcze zdjêcie silnika z okresu jego równej pracy:


oraz fotka tego, jak wyglada "ciufniêcie"


Na zdjêcia³ pokaza³ siê ³adny kolorek pochodz±cy od potasu. W nastêpnej próbie bêdzie 6 ziaren i wk³adka w dyszy, najprawdopodobniej grafit. Zamierzam te¿ skróciæ ³adunek zap³onowy z 1,5 cm na 0,5 lub 1 cm.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
YagYelskY



Do³±czy³: 08 Gru 2002
Posty: 90
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Nie Mar 25, 2007 9:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
No Jonaszu, my¶lê, ¿e mo¿na ju¿ gratulowaæ, bêd± z tego ludzie!
Ladunek zap³onowy stosujê podobny i muszê stwierdziæ, ¿e powinien byæ jak najmniejszy bo zak³óca czasem spalanie paliwa. Mia³em przypadki, ¿e paliwo nie chwyci³o póki pali³a siê karmelka... Z drugiej jednak strony czas ekspozycji paliwa na wysok± temperaturê musi byæ odpowiednio d³ugi. Mo¿e warto poszukaæ mieszanki o dodatnim bilansie tlenowym do stosowania na zap³onow±? Ma kto¶ jaki¶ fajny sk³ad?
Ot, taki post z którego niewiele wynika Rolling Eyes
Pozdrawiam!
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Nie Mar 25, 2007 10:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mieszanki zap³onowej o dodatnim BT unika³ bym jak ognia. Zanim zapali siê paliwo mamy spapusian± wk³adkê przeciwtemperaturow± (najczê¶ciej papier) lub tez zacznie siê szamanie korpusu. Nie, moim zdaniem bilans tlenowy ³adunku zap³onowego MUSI byæ ujemny. Zastosowa³em karmelkê, bo najprostsza i ³atwo za³apuje palenie. My¶lê, ze karmelka z Fe2O3 i jeszcze wêglem mog³a by byæ trochê lepsza. Szybciej siê wypali, ³atwiej siê zapali i trochê mocniej przygrzeje paliwko (bo szybciej siê pali). Dodatkowo (tak sobie my¶lê Rolling Eyes ) dobry ³aunek zapalaj±cy móg³by byæ przydatny jeszcze w jednym celu: stanowi³by ³adunek startowy. Dopóki korpus jest jeszcze nie rozgrzany i dysza nie zerodowana móg³by taki ³adunek zapewniaæ chwilowy, wiêkszy ci±g przy starcie. Ale to dopiero wyjdzie na hamowni. Innej metody sprawdzenia koncepcji nie widzê...
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
and¿ej
Go¶æ





PostWys³any: Pon Mar 26, 2007 7:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
W nastêpnej próbie bêdzie 6 ziaren i wk³adka w dyszy, najprawdopodobniej grafit


Witam.
Czy próbowa³e¶ wk³adki do dyszy z bezpiecznika? Kilka razy stosowali¶my takie rozwi±zanie tylko ¿e przy karmelku i prochu czarnym - zerowa erozja. Przy odrobinie wprawy mo¿na ³atwo wyci±æ kawa³ek szlifierk± k±tow± z tarcz± diamentow±. Ciekawe czy by siê sprawdzi³o do tego paliwa. A silnik swoj± drog± gitara Very Happy.
Pozdrawiam.
Powrót do góry
jaskiniowiec



Do³±czy³: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Pon Mar 26, 2007 8:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Podejrzewam, ze kawa³ek bezpiecznika by w zupe³no¶ci wystarczy³. Byæ mo¿e wystarczy³a by podk³adka. Sêk w tym, ¿e obyydwa rozwi±zania ochraniaj± tylko czê¶æ krytyczn±. Potrzebowa³ bym jednak co¶, co poci±gnie siê trochê dalej, czyli: wlot, gardziel i trochê czê¶ci rozbie¿nej z materia³u ognioodpornego. Przy ochronie tylko przewê¿enia w dyszy, mam jak w banku erozjê CXa zaraz za wstawk±.

P.S. Miodzio silnik to mam nadziejê bêdzie dopiero w nastêpnej próbie Wink
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G³ówna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP