Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U篡tkownicyU篡tkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo軼i   ZalogujZaloguj 

PE - To jest super!!!!!!!!!!!!!!!
Id do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast瘼ny temat  
Autor Wiadomo嗆
leszek



Do陰czy: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk康: TORU

PostWys豉ny: Sob Maj 15, 2004 7:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ale wed逝g oblicze (teoret.) i tak daje ci郾ienie ok. 5 MPa dla Kn=200
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
crave



Do陰czy: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys豉ny: Sob Maj 15, 2004 7:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To musz gruntownie zwerfikowa obliczenia SRM'a Nakki.
Dodam, 瞠 jest to KN maksymalne, dla 3 segment闚 po 5 cm.
Ci郾ienie prawie 8 Mpa (staram si wyci庵n望 max z wytrzyma這軼i korpusu i ziarna)


Ostatnio zmieniony przez crave dnia Sob Maj 15, 2004 7:33 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
leszek



Do陰czy: 27 Sty 2003
Posty: 102
Sk康: TORU

PostWys豉ny: Sob Maj 15, 2004 7:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

no... tego nie powiedzia貫 tylko d.ziarna 150 mm a to zasadnicza r騜nica w tym przypadku Knmax wynosi tylko... 160
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
MICHA



Do陰czy: 22 Lip 2003
Posty: 283
Sk康: Centralna Polska

PostWys豉ny: Sob Maj 22, 2004 7:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wtam
Prace nadal trwaja (jak obieca貫m) i jestem juz prawie u sukcesu
Wytoczy貫m sobie maetalowa dysze oraz zatyczke co z zatyczka okaza這 sie b貫dem nagrzewa sie i zostaje wyrywana a z dysza nie mam takiego problemu, dziwne no nie ?
Dzisiaj odpali貫m silnik na mase paliwa 70g ca造 silnik wazy 170g(dzsza i zatyczka waza sporoawo)
pu軼i貫m to na duzej listfie okazuje sie ona lepsza do testowania slnik闚 niz kij i 豉twiej jest ja zdoby.
Ca陰 moja rakietka wazy豉 oko這 400g (tak oko這 jescze nie wazy貫m listwy) a jak widzaac nie mia陰 problemu z oderwaniem sie od Ziemi.
Po wyrwaniu zatyczki paliwo jescze p這ne這 z tego co widac to spali豉 sie dopiero po這wa paliwa przed wybuchem.
A teraz fakty Very Happy :





http://rakiety.one.pl/pliki/PE/2/1.avi
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora Adres AIM
crave



Do陰czy: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys豉ny: Nie Lut 27, 2005 3:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Silnik PE200 (inna wersja ni na zdj璚iach powy瞠j, tamta nie doczeka豉 si doko鎍zenia):





Zatyczka i dysza zosta造h zrobione z masy z kleju do kafelek Atlas, w dyszy jest umieszczona nakr皻ka, by nieerodowa豉. Zbrojone s 6 blachowkr皻ami o d逝go軼i 1 cm i uszczelniane silikonem.

Paliwo - sorbitolka - trzy segmenty po 5 cm d逝go軼i z kana貫m 12mm.

Przekr鎩 z zachowanymi proporcjami (za wyj彗iem sto磬闚 w dyszy).


FILM ZE STARTU - niestety lot by bardzo paraboliczny, na dodatek nad kamerzyst, wi璚 ca造 nie zosta uchwycony,

Nieudane:
- lekkie rozszczelnienie zatyczki - by豉 za ma貫j 鈔ednicy (spodziewa貫m si tego), poprawienie jest 瘸dnym problemem
- dzwine zjawisko: dysza w miejscu za nakr皻k p瘯豉 i sto瞠k wewn皻rzny, wraz z kawa趾iem sto磬a zewn皻rznego (klejone by這 mi璠zy wew. a zew.) pow璠rowa 3 cm do g鏎y (prawdopodobnie przy upadku).


Ostatnio zmieniony przez crave dnia Nie Lut 27, 2005 10:15 pm, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
wojtek



Do陰czy: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWys豉ny: Nie Lut 27, 2005 7:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kiedy pr鏏owa貫m w dysze wkleja podk豉dki o odpowiedniej 鈔ednicy i r闚nie nast瘼owa造 p瘯ni璚ia cementowej cz窷ci dyszy. Mo瞠 powodem jest rozszerzalno嗆 cieplna r騧nych materia堯w lub samo schni璚ie dyszy jako inaczej przebiega i dlatego p騧niej p瘯a.
A swoj drog to juz naprawd du篡 silnik
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
jaskiniowiec



Do陰czy: 22 Lut 2004
Posty: 597
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Nie Lut 27, 2005 8:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do p瘯ni耩, to jestem prawie pewien, 瞠 win ponosi r騜nica rozszerzalno軼i cieplnej (jak to zauwa篡 Wojtek). Podk豉dka z metalu 鈍ietnie przewodzi ciep這, nagrzewa si ca豉 do do嗆 wysokiej temperatury i niejako "wcina si" w cementow dysz. Wydaje mi si, 瞠 taka podk豉dka powinna mie w miar niewielk grubo嗆 i r騜nic 鈔ednic, by ograniczy ten efekt. Ksard w swoich silnikach te stosuje podk豉dk na 鈔. krytyczn, ale w formie kr鏒kiej rurki i problemu z p瘯aniem raczej nie ma. Co do rozszczelnienia si zatyczki, to problem le篡 chyba w sporej elastyczno軼i polietylenu. Pod ci郾ieniem korpus silnika po prostu zwi瘯sza swoj 鈔ednic (niewiele, ale zawsze)

P.S. Crave! Kawa dobrej roboty. Rozwi您anie kompleksowe: od silnika po elektronik.

P.S.2 Czy dobrze kumam? Elektronika nie zadzia豉豉 i po model musia貫 wybiera si z 這pat?
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
crave



Do陰czy: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys豉ny: Nie Lut 27, 2005 10:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie, na szcz窷cie to nie by model, tylko 'kawa patyka' Wink - silnik prze篡wa dopiero sw鎩 pierwszy lot testowy - w ko鎍u nie u篡 bym niesprawdzonego do takiego pi瘯nego modelu Smile. Ale mimo, 瞠 to tylko 'patyk' i tak mia貫m problem z wyj璚iem ziemi - c騜, patykiem jest ok. 1,5 metrowa listwa.

Na marginesie, dzisiaj rano przed wyjazdem na poligon mia貫m 'ma造' problem. Ot騜 po przymocowaniu silnika do listwy, przyczepieniu rurki z kt鏎ej rakieta ma startowa do pr皻a mojej wyrzutni pr皻owej, w這篡貫m silnik z listw, w rur... a pr皻 si malowniczo wygi掖... Musia貫m na pr璠ce skonstruowa wyrzutni, ale mimo 瞠 prowizorka, to nie wysz這 tak 幢e ;P.

Co do rozszczelnienia zatyczki - nie jest to rozsze瘸lno嗆 PE - zatyczka mia豉 ~3mm mniejsz 鈔ednic ni rurka, a nadrabia貫m silikonem i nie wiem czy do嗆 dok豉dnie. Dysza nie uleg豉 rozszczelnieniu. Co do p瘯ni璚ia, zaznacze tylko, 瞠 w dyszy jest nakr皻ka, nie podk豉dka. Prostym rozwi您aniem b璠zie na這瞠nie warstwy silikonu na nakr皻k (od zewn徠rz), przed umieszczeniem jej w dyszy.

PS.
zapomnia貫m poda wymiar闚:
- d逝go嗆 ca趾owita 230mm
- 鈔ednica zewn皻rzna 40mm (grubo嗆 軼ianek 3,7mm)
- d逝go嗆 dyszy 50 mm, 鈔ednica krytyczna 11mm
- d逝go嗆 zatyczki 30 mm
- zacisk KN - 270, wg. arkusza SRM, ci郾ienie maksymalne (w kr鏒kim, pierwszym impulsie) to 5,3 MPa, po tym瞠 impulsie spada do 3,2 MPa.
- Teoretycznie: silnik klasy H, o impulsie ca趾owitym 233 N-sek, czyli jakby nie patrze wkraczam ju w HPR.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
crave



Do陰czy: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWys豉ny: Sob Mar 19, 2005 5:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzi kolejna pr鏏a:
Silnik PE200F - od poprzednika r騜ni si brakiem wk豉dki z nakr皻ki, nieco przed逝穎n komor spalania (bez przed逝瞠nia paliwa), poprawion zatyczk.

Niestety pr鏏y do najbardziej udanych zaliczy nie mog. Silnik oderwa si od ziemi, ale c騜, widzia貫m lepsze starty Laughing .
Powodem kr鏒kiego lotu i d逝giego czasu spalania paliwa pradopodobnie by這 moje niedok豉dne wykonanie ziarna - zrobi貫m je wchodz帷e na wcisk i wib貫m je m這tkiem (my郵a貫m 瞠 po takim potraktowaniu pr璠zej ziarno p瘯nie i silnik wybuchnie)... Po wbiciu odkruszy si kawa貫k paliwa i lata pomi璠zy dwoma segmentami, blokuj帷 kana. Z tego powodu zap這nnik wepcha貫m tylko do granicy pomi璠zy drugim, a trzecim segmentem - no i reszte zobaczycie na filmie:
FILM (1,02 mb)

Patrz帷 na start, wydawa這 mi si, 瞠 zatyczka nieco pu軼i豉 (chocia oznak tego po odzyskaniu silnika nie by這, nawet po rozpi這waniu przez 鈔odek wydaje si, 瞠 nie rozszczelni豉 si), dla tego w kolejnym silniku przed逝瞠 j o 1 cm. Za to dysza spisa豉 si dosy dobrze. Erozja jak na taki czas pracy silnika te w normie: nie przekracza 2mm.
Zdj璚ia wypalonej dyszy:

Przed oczyszczeniem




Po oczyszczeniu. Warto zwr鏂i uwag, co powoduje lekka niecentryczno嗆 - ciemniejszy pasek po prawej stronie. Wprawdzie nie ma tam dziury, jak by si wydawa這 na zdj璚iu (gra 鈍iat豉 i cienia), ale silikon czerwony si doszcz璠nie wypali. Wida te r騜nice w miejscu gdzie by otw鏎 na wkr皻 i wlewana dodatkowa masa. Masa by豉 na samym cemencie ze szk貫m wodnym i wypalenie w tym miejscu jest zauwa瘸lnie mniejsze.

Konkluzja:
PE i tak jest super Wink - minimalne wypalenie korpusu przy takim czasie pracy to te sukces. A to co mia貫m wypr鏏owa (dysza) wypr鏏owa貫m.
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
MICHAL-RAKIETOMAN



Do陰czy: 21 Sie 2005
Posty: 68

PostWys豉ny: Pi Cze 16, 2006 8:16 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Wiele osob pisalo mi,ze PE jest niezbyt dobry,bo nie mozna zagninac koncowek bod wplywem temp,tak jak w przypadku rur pcv... a go.. prawda ,wczoraj wieczorem podgrzalem sobie koniec takiej rurki i umiescilem w formie(kieliszek od wodki Laughing ) po wyschnieciu otrzymalem piekne zagiecie,estetyczne wiec problemu z mocowaniem dyszy i zatyczki raczej nie bedzie Wink
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Wojciech G



Do陰czy: 16 Lis 2005
Posty: 63
Sk康: Szczecin

PostWys豉ny: Pi Cze 16, 2006 9:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Podaj wi璚ej szczeg馧闚. 毒鏚這 ciep豉, temeratura, jakie znaki szczeg鏊ne osi庵ni皻ej temperatury. Ch這dzenie czas ch這dzenia itd.

Pozdrawiam Wojciech G
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Wy郵ij email
MICHAL-RAKIETOMAN



Do陰czy: 21 Sie 2005
Posty: 68

PostWys豉ny: Sob Cze 17, 2006 11:37 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
po prostu koniec rurki umiescilem nad palnikiem,obracalem rurka, rurka po takiej operacji ma fajne wlasciwosci plastyczne przez dlugi czas,schnie ok 10 min
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆
Daltar



Do陰czy: 09 Pa 2006
Posty: 47
Sk康: Krak闚

PostWys豉ny: Pon Pa 16, 2006 6:40 pm    Temat postu: Re: Supcio, ale nie do ko鎍a Odpowiedz z cytatem

jaskiniowiec napisa:
Rury PE (polietylen, jakby kto nie wiedzia) maj to do siebie, 瞠 s sprzedawane z metra, ze ZWOJU. Dlatego nie ma cudu, musi by lekko wygi皻y. Chyba, 瞠 kto to wyprostuje na ciep這.


Rurki z PE s produkowane przez wyciskaniei jak ciasto makaronowe i w tej postaci twardniej. Dopiero po ostudzeniu maszyna nawija je na wielki b瑿en. Dlatego pierwotny "naturalny" kszta速 tych rurek jest prosty. Aby go przywr鏂i dobrze jest zanurzy tak lekko wykrzywion rurk do gor帷ej wody ( nawet 90 stopni C. ) i troch j tak potrzyma. Powinna z powrotem 豉dnie sama si wyprostowa. W ten spos鏏 prostowa貫m rury z PE o 鈔ednicy wew. 65 mm. ( jako mo寮zierze do 豉dunk闚 2,5 calowych )

_________________
www.nakaja.com - pirotechnika, fajerwerki, pokazy sztucznych ogni - Krak闚
Powr鏒 do g鏎y
Ogl康a profil u篡tkownika Wy郵ij prywatn wiadomo嗆 Odwied stron autora
Wy鈍ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona G堯wna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach
Nie mo瞠sz dodawa za陰cznik闚 na tym forum
Nie mo瞠sz pobiera plik闚 z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP